تشویق امام کاظم(علیه السلام)به مسئله فرزندآوری در جنگ جمعیتی

وقتی حضرت موسی بن جعفرعلیه السلام، مسئله جمعیت را در جامعۀ خودشان در بین پیروان خودشان، بحرانی دیدند، یک جنگ تمام عیار برشمردند، نه تنها خودشان اقدام به فرزندآوری نمودند بلکه اطرافیان را هم به این مسئله تشویق و ترغیب کردند.

راوی می گوید به امام کاظم علیه السلام نوشتم من ۵ سال هست که فرزند دار نشده ام و این به خاطر آن است که همسرم  فرزند بیشتر را دوست ندارد و می گوید: خرج بچه ها برای من به خاطر کمی مال سخت است. نظر شما چیست؟ حضرت برایش نوشت:« اُطلُبِ الوَلَدَ؛ َفَإِنَّ اللّٰهَ عزوجل یَرزُقُهُم»؛ فرزند بخواه و اقدام کن؛ چرا که خداوند عزوجل روزی آنان را میدهد. (کافی.ج۶.ص۳)

یکی از نگرانی های خانواده های تک فرزند، یا دو فرزند، برای فرزند آوری همین مسئله رزق و روزی است و می گویند آقا از کجا خرج بچه ها را در بیاوریم؟ امروز خرج بچه ها، بالا است. ما هم قبول داریم مخارج فرزندان بالاست؛ دولت باید در این زمینه کمک کند و مجلس هم طرح های خوبی ارائه داده است اما فرض کنیم در بدترین شرایط قرار داریم، همان شرایطی که امام موسی کاظم علیه السلام در آن قرار داشتند، حکومتی نبود که کمک کند؛ اینجا حضرت به کسی که گفت خرج فرزندآوری بالاست چه جوابی دادند؟ فرمودند: طرف حساب فرزندآوری، خود خداست. حضرت؛ پای رزاقیت خدا را وسط کشید.

خداوند آب پاکی را روی دست پدر و مادرهای که نگران خرجی فرزندآوری هستند می ریزد و می فرماید: چه فقیر باشید، چه از ترس فقر فرزند نمی آورید، بدانید «ما هستیم که روزی شما و بچه های شما را می دهیم «نَحْنُ نَرْزُقُهُمْ وَإِیَّاکُمْ» (سوره اسراء آیه ۳۱) چرا خدا وقتی می خواست جواب دهد که از ترس فقر دنبال حذف فرزند نباشید و فرمود ببین بندۀ من حواست باشد منِ خدا تو و بچه هایت را روزی رسانده ام . چرا خدا جمع بست و فرمود هم روزی شما را می دهم هم روزی بچه های شما را؟ چون انسان موجودی است فراموش کار، همه چیز را فراموش می کند، روزی که در شکم مادرش هم بود اصلا آن روز به این چیزها نمی توانسته فکر کند، چطور خداوند در جایی که نه خود فرزند، نه مادرش به او دسترسی نداشت، روزی او را داده، حالا فکر می کنی ما روزی رسان بچه های شما نیستیم؟ ما خودت را هم روزی داده ایم. ما همیشه فکر می کنیم همۀ رزق و روزی ما، با تلاش و محاسبۀ خودمان به دست می آید و حال آنکه تلاش، یکی از بخش های است که آدم باید برای روزی خودش انجام و برنامه ریزی کند. اما خداوند متعال، به عنوان کسی که رازق شما هست؛ بخشی از روزی های شما را خارج از محاسبات شما، به شما می رساند. به این روزی ها، روزی های مِنْ حَیْثُ لٰا یَحتَسِبْ می گویند و قرآن می فرماید:«وَمَن یَتَّقِ اللَّهَ یَجْعَل لَّهُ مَخْرَجًا وَیَرْزُقْهُ مِنْ حَیْثُ لَا یَحْتَسِبُ » (سوره طلاق آیه ۲و۳) این یکی از قواعد مهم رزق و روزی است. اینکه روزی شما، همیشه از جایی که برنامه ریزی کردی، نمی رسد. بیا برنامه ریزی کن برای روزی هایی که برایش برنامه ریزی نکردی و خدا برای تو از جایی که فکرش را نمی کنی خواهد فرستاد. تقوا؛ یکی از برنامه های که باید بریزیم برای رسیدن به روزی هایی که تحت برنامه ما نیست.