جزیره کیش را بهتر بشناسیم

جزیره کیش یکی از جزیره‌های خلیج فارس و از بخش‌های بخش کیش، شهرستان بندر لنگه در استان هرمزگان و از جاهای دیدنی استان هرمزگان در جنوب ایران است. در گذشته، آن را به نام قیس می‌شناختند. شکل این جزیره بیضی‌مانند است و در ۱۲کیلومتری کرانه شیبکوه جای گرفته‌است.

تاریخچه جزیره کیش

 جزیره بسیار کهنسال است و از زمان هخامنشیان تا دوره ساسانیان تحت سلطه ایران بوده و با هجوم اعراب و ویرانگری آن ها ، جزیره به ‌دست امویان افتاد و تا سال ۲۴۹ هجری قمری در دست آن ها بود که بالاخره یک ایرانی با غیرت که اهل ری بود خلیفه آن زمان را شکست داد و همه جزایر خلیج فارس و همچنین بحرین ، که کیش هم جزو آن ها بود به تسخیر درآورد ، از دوران حکومت آل ‌بویه ، جزیره کیش دوباره برای ایران شد و تا زمان سلجوقیان و اتابکان فارس و سپس ملوک هرمز و آل ‌مظفر و تیموریان ادامه داشت.

لازم به ذکر است که در دوره ترک های سلجوقی ، کیش ، بزرگ‌ ترین مرکز تجاری خلیج فارس بود و در همین دوران بود که قیاصره در کیش قدرت را در دست گرفتند ، آن ها از مردم فقیری بودند که با دزدی های دریایی ، به ثروت رسیدند و پایه‌های اقتصادی حکومت خود را محکم ساختند ، افراد حاکم بر کیش ، نوادگان ، شخصی به نام ” قیس ” بودند و به همین دلیل نام کیش در گذشته قیس بوه است ، ملک سلطان ، آخرین حاکم کیش بود که به قتل رسید و حکومت قیاصره در کیش به پایان رسید ، بسیاری از جهانگردان و شاعران درباره کیش نوشته اند از جمله ابن خرداد ، ابن بطوطه و یاقوت حموی و سعدی که در آثار خود در دو قسمت مختلف از جزیره کیش و سفر به آن نوشته است.

بعدها این جزیره و جزیره هرمز به دست پرتغالی ها افتاد و امام قلی خان که سپهسالار شاه عباس بود ، خلیج فارس و بحرین را فتح کرد و جزایر آن را مال ایران کرد و بعد از آن شد که کیش رسما به یکی از جزیره های ایرانی تبدیل شد ، بعد از این که محمدرضا پهلوی به حکومت رسید ، کیش مرکز صید ماهی و مرکز تجارت مروارید خلیج فارس به شمار می رفت ولی با ورود مروارید ژاپن به بازار ایران ، مروارید کیش دیگر اهمیت قبل را نداشت و به دنبال آن جزیره کیش هم اهمیت قبلی خود را از دست داد ، در سال ۱۳۴۹ با توجه به ویژگی‌های طبیعی ، سواحل زیبای مرجانی و آب‌های زلال ، جزیره کیش مرکز توریستی بین‌المللی عنوان گرفت و دوباره پر اهمیت شد ، محمدرضا شاه با بودجه دولت جزیره کیش را توسعه داد و تمامی زیرساخت‌های مدرن از جمله هتل ، نمایشگاه بین‌المللی ، فرودگاه بین المللی کیش ، کازینو و اقامتگاه خانواده سلطنتی را ساخت ، تا این که جزیره کیش در سال ۱۳۶۱ عنوان نخستین منطقه آزاد اقتصادی کشور را از آن خود کرد و در حال حاضر اقتصاد این جزیره برپایه گردشگری و تجارت می چرخد.

 

نقشه جزیره کیش

 

جمعیت جزیره کیش

کیش جزیره ای کوچک است که جمعیت زیادی ندارد ، اگر بخواهیم جمعیت بومی کیش را برشمریم که به ۵ هزار نفر هم نمی رسد ولی از آن جایی که جزیره کیش بسیار مهاجر دارد و از جای جای ایران به این جزیره می آیند و برای کار و زندگی سکونت می کنند ، می توان گفت جزیره کیش در حدود ۳۰ هزار نفر جمعیت دارد که بیشتر آن ها در شهر کیش سکونت دارند و به آن ها کیشوند می گویند.

فرهنگ و آداب و رسوم مردم کیش

هر منطقه ای آداب و رسوم خودش را دارد.جزیره ی کیش هم که منطقه ای خاص در جنوب ایران است از این قاعده مستثنا نسیت.در‌ جزیره ی کیش گروه های بومی از نژادها و مذاهب متفاوتی زندگی می کنند که هرکدام فرهنگ و آداب و رسوم مختلفی دارند.اکثر مردم کیش به دلیل مجاورت با دریا دارای شغل هایی مانند ماهی گیری،دربانوردی،بازرگانی و… هستند.اغلب غذاهای سنتی و بومی این جزیره با استفاده از ماهی درست می شود مانند قلیه،هریسه و… 

از نظر پوششی هم فرم‌ها و لباس های خاصی دارند بطور مثال لباس مردان این جزیره دشداشه به همراه عرقچین است اگر شما به این جزیره سفر کرده باشید حتما این لباس را تن بومیان این جزیره دیده اید.

آب و هوای جزیره کیش

آب و هوای کیش گرم و مرطوب است و در بهار و تابستان گرم و شرجی و در پاییز و زمستان آب و هوای بسیار مطبوعی دارد ، میانگین دمای سالانه این جزیر ۶.۲۶ درجه سانتیگراد است ، لازم به ذکر است که آب و هوای کیش تحت تاثیر توده‌های مختلف در شمال غربی و جنوبی ، خشک . کم باران است و بارندگی در این جزیره به صورت رگبار و سیل آسا در زمستان رخ می دهد ، بهترین زمان سفر به کیش در فصل پاییز و زمستان است چرا که در این زمان از شرجی هوا خبری نیست و هوا بسیار خوب و مطبوع است ، همچنین در این فصل زمان خوبی برای خرید کردن است ، در نوروز ۹۸ بدون شک کیش پر از گردشگر خواهد بود و بسیار شلوغ خواهد شد ، در تابستان سفر به کیش ارزان تر است ولی هوا بسیار گرم است که اگر به گرما حساسیت دارید بهتر است که در تابستان به کیش سفر نکنید.


 

پوشش گیاهی جزیره کیش

پوشش‌ گیاهی بیشتر شامل باغ‌های نخل خرما ، درختان بومی کهور ایرانی و کنار و درختان غیر بومی دیگر مانند کهور پاکستانی که به سمر معروف اند ، اکالیپتوس ، آکاسیا ، کنوکارپوس و ابریشم می باشد ، لازم به ذکر است که در گذشته جزیره کیش پر از تاکستان های بسیار زیادی بوده که خیلی هم معروف بوده اند ، همچنین درخت کمیاب لور نیز در این جزیره رشد می کند ، اگر بخواهیم کیش را از نظر پوشش گیاهی دسته بندی کنیم باید بگوییم که این جزیره در منطقه نیمه حاره‌ای جنوب ایران واقع شده که در این منطقه گیاهان مقاوم در برابر خشکی هوا به خوبی رشد می کنند.

 

 

جاذبه‌ های گردشگری کیش

جاذبه های گردشگری کیش بیشمارند و در یک یا دو سطر نمی توان درباره آن ها صحبت کرد ، کیش دارای جاذبه های تاریخی و طبیعی بسیار زیادی است که شاید با یکبار سفر به این جزیره نتوانید تمامی آن ها را ببینید، مهم است بدانید که جزیره کیش به ‌غیر از دریا و آب‌ های تمیز و سواحل کم ‌عمق دارای جاذبه ‌های دیدنی متنوعی است که در ادامه تعدادی از بهترین و زیباترین مکان‌ های آن را برای شما نام خواهیم برد که می‌ توانید مقصد سفر های خانوادگی و دوستانه شما باشد. همچنین ساحل جزیره کیش اگر بهترین منطقه ساحلی ایران نباشد، اما بی شک در دسته زیباترین سواحل کشور قرار دارد. ساحلی طلایی ‌رنگ، آفتابی و درخشان با آب ‌هایی نیلگون و آسمانی فیروزه ‌ای که محیط بسیار شگفت انگیزی را برای سفرهای توریستی فراهم کرده است. شاید به همین دلیل است که جزیره کیش را مروارید خلیج‌ فارس نامیده اند و در آخر راه های دسترسی به جزیره کیش بسیار متنوع است و بستگی به انتخاب شما دارد که چطور همراه تور کیش می شوید.

 برخی از جاذبه های گردشگری جزیره کیش به شرح ذیل می باشد:

  • ساحل مرجانی جزیره
  • نمایشگاه دائمی استاد کیومرث صیاد
  • آب انبار سنتی
  • کشتی یونانی
  • اسکله بزرگ تفریحی کیش
  • مساجد
  • مجموعه درخت سبز
  • پارک دلفین
  • باغ پرندگان
  • شهر زیر زمینی کاریز
  • لاک پشت های دریایی
  • آکواریوم
  • گذر هنرمندان
  • شهر باستانی حریره
  • سافاری کیش

مراکز خرید کیش

کیش یکی از مناطق خوب برای خرید کردن است ، بسیاری از گردشگران علاوه بر گردش با هدف خرید به این جزیره می روند ، مراکز خرید کیش بسیار متنوع هستند و در سال های اخیر نیز بسیار توسعه یافته اند ، د رکیش می توانید خریدهای بسیار گران و لاکچری یا ارزان و مقرون به صرفه ولی با کیفیت داشته باشید ، این بستگی به سلیقه و حوصله شما دارد ، اقتصاد کیش بر روی همین مراکز خرید و جاذبه های آن استوار است ، از مراکز خرید خوب کیش می توان به بازارهای پردیس ها ، بازار مروارید ، مریم ، ونوس ، مرکز تجاری و زیتون اشاره کرد ، تعداد مراکز خرید کیش بسیار زیاد است و این بازارها به یکدیگر نزدیک هیتند و با قدم زدن می توانید از چندین مرکز خرید باردید کنید.

غذاهای محلی کیش

 همانند دیگر مناطق ایران، جزیره کیش هم غذاهای سنتی مخصوص به خود را دارد و رستوران‌هایی که انواع غذاهای ایرانی در آن‌ها سرو می‌شود. علاوه بر این به دلیل مدرن بودن جزیره کیش، می‌توانید غذاهای با کیفیت بین المللی را نیز در این جزیره زیبا امتحان کنید. غذاهای سنتی کیش معمولا ترکیبی از غذاهای دریایی با عطر و طعم غذاهای عربی است که از محبوب‌ترین آن‌ها می‌توان به سمک مشوی، مرگوگ، محمر، مجبوس لحم، مضروبه و هریسه اشاره کرد.